Entre la sostenibilitat i la paret

Des que va fer fortuna això de l’Espanya buida —una frase molt evocadora i un llibre molt decebedor— pareix que parlar de despoblació rural s’ha convertit en una moda. En el seu nom es fan i es desfan llibres, congressos, càtedres, organismes, programes, estudis, campanyes… que sovint es tradueixen en un garbuix de xerrameca, tòpics, corbates i powerpoints, arrebossats amb la pols que queda quan els cotxes desapareixen en direcció a la capital —de la província, de l’autonomia o aquella que, des del centre, tot ho fagocita, talment un forat negre.

La gent se’n va (i la majoria no torna) per tot un seguit d’inconvenients ben coneguts de tothom: manca de serveis, males comunicacions, societats petites on la intimitat és difícil… El que mai m’hauria imaginat és que l’amenaça a la població rural arribés també de la lluita contra el canvi climàtic. La gent que viu als pobles sol practicar la sostenibilitat des de sempre, ja que han hagut de ser, en la mesura de les seues possibilitats, autosuficients. Això comporta treure el màxim profit de les coses abans de llençar-les. Tot pot fer honra: un tros de filferro, uns envasos buits, un aparell fet malbé… mai se sap quan ho podem necessitar. Aquesta autosuficiència comporta també que, a la majoria de cases, hi hagi tants vehicles com carnets de conduir; vehicles aprofitats fins que diuen prou. El transport públic, quan n’hi ha, és inoperant per satisfer les necessitats mínimes de cada dia. Cal anar a comprar, al metge, dur els fills a les activitats extraescolars… És inevitable també desplaçar-se a les grans urbs per estudiar, per visites mèdiques especialitzades, per qüestions de feina, per veure amics i família o senzillament per gaudir de la seua oferta de lleure. Però això cada volta es fa més difícil, atès que, el poc transport públic que hi ha, es va retallant cada dia que passa. Només queda l’alternativa dels vehicles privats, que, com he comentat, solen ser de vida llarga i, per tant, prohibits a les grans ciutats. Vaig sentir dir a un regidor de mobilitat que fer grans aparcaments a les entrades de la ciutat era contraproduent, ja que això suposava que tothom hi aniria en cotxe, i per tant, tot i que la ciutat quedaria estàlvia de les emissions de CO2, la resta del país no. Vull pensar que parlava des del desconeixement, perquè si no l’hauria de considerar un ruralofòbic de manual.

Núvols negres sobre l’espai rural (©C. Terès, 2010)

L’altra gran amenaça per a la vida als pobles són els macroprojectes per produir energies renovables. Jo sempre havia cregut que aquestes energies les acabaríem produint de manera més o menys autosuficient, com marca la tradició rural i el sentit comú. Municipis o comarques que instal·larien aerogeneradors i plaques solars per satisfer les seues necessitats, i que vendrien els excedents a les comunitats que en tinguessin necessitat. De sol i de vent n’hi ha, poc o molt, arreu. En comptes d’això, se’ns ofereix omplir bancals i muntanyes de molins o de plaques solars, tot de mida gegantina. És significatiu que s’hagin triat els llocs on hi ha poca gent, on és més fàcil fer callar els quatre gats que hi vivim i la instal·lació és més barata.

I au, a parar la mà per embutxacar-se els fons europeus.

Els que paren la mà, ja els coneixeu: grans empresaris que tan prompte et fan un AVE sense passatgers com t’instal·len una plataforma que provoca terratrèmols, que s’ha de desmantellar i que acabem pagant entre tots.

Al final, la sostenibilitat era només per als grans: grans fortunes i grans ciutats. Els altres, a pagar el beure.

Torredarques, abril-maig 2021. Publicat a AraInfo, maig de 2021

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.