L’èpica de l’opulència

Aquests dies s’anuncia per la ràdio un mòbil d’imminent aparició. La publicitat se centra en la càmera que incorpora, que permet capturar imatges i vídeos d’una qualitat (diuen) mai vista. La falca és enginyosa: uns personatges es plantegen de repetir llur casament, un viatge caríssim o fins i tot tindre una altra criatura només per poder-ho enregistrar amb el nou dispositiu. L’eslògan diu que tot el que facis a partir del moment que posseeixis el mòbil serà èpic. Es veu que, des que som usuaris de les xarxes socials, no en tenim prou amb fotos entranyables, boniques o evocadores. Ara han de ser èpiques. Tot el que fem ha de parèixer grandiós, magnífic, enlluernador; si no, no és digne d’esment (o de «likes»). Sempre havia cregut que un esdeveniment èpic era sinònim d’heroic. Una expedició èpica, una batalla èpica, una gesta èpica… Ara que qualsevol fotesa esdevindrà èpica, haurem de trobar un adjectiu que defineixi els actes genuïnament heroics.

A banda d’aquesta reflexió terminològica, la falca m’ha fet pensar en les voltes que hauré maleït no tindre més fotos dels avantpassats. Dels avis n’hi ha poques, i les que tinc dels besavis es poden comptar amb els dits d’una mà. De més antic no hi ha res, només uns noms i algunes dates, unes poques anècdotes que es deformen en la memòria perquè ja no hi ha ningú per resoldre’m els dubtes. Tot plegat pols que es desintegrarà a la propera generació. Potser ha de ser així; si no, el passat pesaria tant que no deixaria espai al present. El que sí que pesa en l’actualitat és l’excés d’imatges (fixes o en moviment, «èpiques» o anodines) que deixem com a rastre de les nostres existències. De la mateixa manera com la saturació d’informació ha aconseguit esmussar-nos l’esperit crític, la invasió d’imatges ens ha atrofiat la capacitat de sorpresa. Ve a ser l’equivalent de l’opulència material (massa menjar, massa comoditats) que tantes malalties ens ocasiona. Ja ho diuen, que totes les masses piquen.

Imatge d’Stefan Keller a Pixabay

Alcanyís, gener 2021. Publicat a AraInfo, febrer de 2021

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.